15 Eylül 2021 Çarşamba

Oyun İyi Gelir - Bioyunkur Sosyal Kapsayıcılık Projesi

Pandemi sürecinde keşfimiz

Bioyunkur pandemi sürecinde kurulmuş bir girişimdir. Bu dönemde zorunlu olarak evde zaman geçiren ve evde geçen bu zamanı iyi değerlendirmek için rehberlik ihtiyacı duyan çocuklar Bioyunkur ailesine katılmıştır. Mekanizmamız temelde evi bir deneyim-oyun alanı olarak değerlendirip, evdeki pek çok oyuncak olmayan eşyayı oyun kurma deneyimine çeviren hibrit bir programdır. Dijital aygıtların buluşma aracı olarak kullanıldığı, bazı web.2 araçlarının sağlıklı oyun kurma için araçsallaştırıldığı bu hibrit program sayesinde, çocuklar bu süreçte evlerinde de keyifli ve yararlı zaman geçirdiler.

Pandemi süreci bize bir gerçeği de gösterdi: Çeşitli nedenlerle hastanelerde veya evlerinde uzun süre tedavi gören, hastalıkları veya engelleri nedeni ile evden çıkamayan çocuklar da var. Bu çocuklar sadece pandemi sürecinde değil her zaman sağlıklı oyuna ulaşmada sorun yaşayabiliyor. Fark ettiğimiz bu gerçek üzerine, bu çocuklara online sağlıklı oyun oynatma deneyimimizi ulaştırmayı planladık. Böylece oyun iyi gelir sosyal kapsayıcılık programımıza Haziran 2021’de başladık.

Bu alanda yapılan çalışmalara dair bazı alıntılar

Hastanede tedavi gören çocuklar için kaygı ve acı giderici gibi duygulara odaklanmasını engellemek amaçlı teröpatik oyunlar hedeflenmektedir. Bu hedef çocuğun kendini güçlü hissetmesini sağlayacak hikayeler üretmekle gerçekleşmektedir. Çocuğun yaşadıklarıyla ilgili onun kahramanlaştığı hikayeler en etkili olanıdır.

Hastanede tedavi görmüş çocuklara faydası olacak yaklaşım, doktor hastane ve tıbbi oluşumlar konulu sembolik oyunlardır. Çocuğa oyuncak seti verip onunla istediği gibi oynamasına izin verin. Hastanede yatan çocuklar genellikle bu tür oyuncaklarla oynamaya bayılırlar.

Bu aktivitelerin hepsinde onu kahkahalarla gülmeye teşvik edin. Kahkahayla gülmenin bağışıklık sistemini güçlendirdiği, endişeyi ve fiziksel rahatsızlığı azalttığını da unutmayın.

(Aletha Solter-Oyun Oynama Sanatı, Doğan Kitap)

 

Hastanelerde çocuklarla oynanan teröpatik oyun çeşitleri aşağıdaki gibidir:

-Fizyolojik işlevleri etkinleştirici teröpatik oyun,

-Duygusal boşalıma izin veren teröpatik oyun,

-Çocukların işlemlere hazırlanmasında kullanılan eğitimsel yaratıcı teröpatik oyun,

(Çocuk Kliniklerinde Terapötik Oyun -

 Emriye Hilal YAYAN , Mürşide ZENGİN)

 

Tedavi sonrası sosyal yaşama ve okula yeniden uyum sağlamak, sağlık profesyonelleri hakkında olumlu anılar oluşturmak için de oyundan yararlanılmaktadır.

Yukarıdaki alıntılardan anlaşılacağı üzere, özellikle hastanede tedavisi devam etmekte olan çocuklar üzerine yayınlanmış makaleler ve kitaplar bulunmaktadır. Fakat tedavisi evde devam eden veya tedavi sonrası evde zaman geçirmek zorunda olan çocukların evde oyun oynamaları ile ilgili yapılmış çalışma yok denecek kadar azdır.

Yukarıda bahsedilen oyun çalışmaları genellikle hastane hemşireleri, hastane psikolog veya diğer profesyonellerin oyunu işlevsel olarak kullandığı çalışmalardır. Bu çalışmaları sanat terapistleri, hastane palyaçoları, masal ya da kahkaha terapistleri gerçekleştirmektedir. Örneğin Amerik Birleşik Devletleri’nde hastanelerde çocuğu tıbbi tedavilere hazırlamak için Çocuk Hayat Uzmanı (ÇHU) bulunmaktadır.

Tedavisi Devam Etmekte Olan Çocukların Oyuna Erişimi Hakkında Bioyunkur Yaklaşımı

Anlamı konusunda çok eski zamanlardan beri çok değişik görüşler ortaya konulmakla birlikte genel bir tanım olarak oyun, belli bir amaca yönelik olan ya da olmayan, kurallı ya da kuralsız gerçekleştirilen fakat her durumda çocuğun isteyerek ve hoşlanarak yer aldığı, fiziksel, bilişsel, dil, duygusal ve sosyal gelişiminin temeli olan, gerçek yaşamın bir parçası ve etkin bir öğrenme sürecidir.

(Akgül ve Öztürk, 2004; Bilir ve Dönmez, 1995; Hall ve Reet, 2000; Görker, 2001; Topaç, 2004; Yavuzer, 1999)

Unicef çocuk hakları sözleşmesi madde 31 şöyledir:

  1. Taraf Devletler çocuğun dinlenme, boş zaman değerlendirme, oynama ve yaşına uygun eğlence (etkinliklerinde) bulunma ve kültürel ve sanatsal yaşama serbestçe katılma hakkını tanırlar.
  2. Taraf Devletler, çocuğun kültürel ve sanatsal yaşama tam olarak katılma hakkını saygı duyarak tanırlar ve özendirirler ve çocuklar için, boş zamanı değerlendirmeye, dinlenmeye, sanata ve kültüre ilişkin (etkinlikler) konusunda uygun ve eşit fırsatların sağlanmasını teşvik ederler.

Bioyunkur olarak önceliğimiz oyun oynayacak kadar enerjisi olan ve zihinsel olarak 6 yaş üstü hazır bulunuştaki çocukların sağlıklı oyun kurmasına aracılık etmektir. İlerleyen süreçlerdeki hedefimiz ise oyunun işlevsel olarak kullanıldığı teröpatik hedefli oyunları farklı ihtiyaç gruplarında alanında uzmanlaşmış oyun kolaylaştırıcı ile gerçekleştirmektir.

Bugüne kadar neler yaptık? İlk deneyimlerimiz.

“Oyun iyi Gelir” sosyal kapsayıcılık projesine Haziran ayında Löder işbirliği ile başladık. Bugüne kadar 11 çocuğa 20 farklı oyun iyi gelir uygulaması ile ulaştık. Bu atölyeler çoğunlukla bir ya da iki çocuk katılımlı buluşmalar biçiminde gerçekleşti. Bu atölyelere katılan çocukların önemli bir kısmı tedavisi tamamlanmış çocuklardı. Buluşmalarımız Bioyunkur’un oyun her şeyle felsefesi ile gerçekleşti. Bu felsefeyle basit mutfak ve ev eşyaları ile oyunlar ürettik, oyuncaklar geliştirdik. Bu uygulamalarda kuklalarımızı ve kahkaha attıran bazı odaklanma oyunlarımızı bolca kullandık. Bu arada çocukların oyuna katması ile (bir kız çocuğumuz oyunlarında sürekli iğne kullanıyor) oyunlarımızın ve kurduğumuz hikayelerin içinde iğnenin karikatürize edildiği gülmece oyunlar da yer bulmaya başladı. Bioyunkur’un oyunlarında kullandığı bir web 2 aracını da sembolik oyunla çocukların geride bıraktığı tıbbi süreci anlamlandırması için kullandık. Bu uygulamadaki hasta bir köpeğin iyileşmesi için çocuklar evlerinde ev eşyalarıyla, resimlerle köpeği iyileştirici bir dizi aktivitede bulundu. Başardıkları her bir adımda köpeğimiz daha iyi oldu. Ve günün finalinde köpeğimizi tamamen iyileştirmeyi başardık.

Tabii bu uygulamalarda bazı keşiflerimiz de oldu. Mekanizmamızın işe yaraması için her hedef grupta işbirlikçilerimizin projemizi anlaması, ailelere aktarmasının ne kadar değerli olduğunu fark ettik.

Uygulamaya katılan çocuğun yaş ve tedavi durum bilgisi, daha önceden etkinliğimize katılıp katılmadığı, çocuğa ait bazı oyun kurmamıza yarayacak bilgilere sahip olmamız da atölyeye hazırlanırken değerli olmaktadır.

Hedeflerimiz

Löder ile başladığımız işbirliğinin sürdürülebilir olması ve sürecin iyileştirilerek sürdürülmesini hedefliyoruz. Bunun dışında şu anda bazı hastane ve dernekler ile oyun iyi gelir uygulamalarımızı daha fazla çocuğa ulaştırabilmek için görüşmelerimiz devam ediyor.

Sürecin devamında oyun her şeyle kutularımızı da kullanmaya başlayacağız. Bu kutular odak grubumuza göre değişiklik gösterecek. Yine odak grupların kendi tedavi süreçlerinde oyunla müdahale edilebilecek teröpatik oyun uygulamalarımızı da çeşitlendireceğiz.

Bioyunkur kadrosunda profesyonel oyun kolaylaştırıcıları, medikal danışmanları ve diğer profesyonel bileşenleri ile sürdürülebilirlik en temel hedefimizdir. Bu alanda uzmanlaşmış bir kadronun sürdürülebilir biçimde yol alması için de sponsorluk-fon vb. destekler bizim için kilit rol oynamaktadır. Halen devam ettiğimiz kendi çocuğuna ya da tanıdıklarına bioyun alarak askıya bioyun koyma uygulamamızı da yaygınlaştırmak istiyoruz.

Son sözümüz

Bioyunkur son bir yılda edindiği deneyimle, oyuna ulaşamayan çocuklara hibrit oyun oynatma becerisine sahip bir ekiptir. İnternet erişimi olan her yerde, tedavisi devam etmekte olan her çocuğa coğrafya, zaman engeli olmaksızın ulaşmamız söz konusudur. Hedefimiz oyun iyi gelir sosyal kapsayıcılık projemizle, dünya üzerinde pek çok oyun çalışanına, iyi oyunla oyunla iyi olma haline hizmet etme işinde ilham olmaktır.

Nedim Buğral

Bioyunkur Kurucu Ortağı

2021

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder