14 Eylül 2021 Salı

Ormandakiler ve Avcı - Anaokulu Çocukları İçin Mini Oyun

1.bölüm


(Oyun açılış müziği ile ormanda birlikte yaşayan canlılar teker teker girer ve kendilerini tanıtırlar.)

Minik Maymun        : Merhaba benim adım………. Ben bu oyunda Minik Maymun rolünü oynayacağım.

 

Pamuk Tavşan       : Merhaba ben………. Bu oyunda Pamuk Tavşan rolünü oynayacağım.

 

Yavru Kurt              : Benim adım……….. Ben bu oyunda Yavru Kurt rolünü oynayacağım.

 

Zıp Zıp Sincap        : Merhaba benim adım……… . Bu oyunda Zıp Zıp Sincap rolünü oynayacağım.

 

Süslü Ceylan                    : Merhaba benim adım da……….. Ben de bu oyunda Süslü Ceylan rolünü oynayacağım.

 

Meraklı Kedi           : Durun ben de varım……….. Ben bu oyunda Meraklı Kedi rolünü oynayacağım.

 

Uykucu Ayı             : (Esneyerek konuşmaya başlar.) Ben……... Ben bu oyunda Uykucu Ayı rolünü oynayacağım.

 

Korkak Aslan                    : (Etrafa bakarak konuşur.) Merhaba benim adım……….. Ben de bu oyunda Korkak Aslan rolünü oynayacağım.

 

(Hepsi repliklerini söyledikten sonra yatar.)

 

Birinci Avcı   : Şşşt. Onları uyandırmadan bu köşeye saklanayım.

 

İkinci Avcı     : Patron biz isimlerimizi söylemeyecek miyiz?

 

Birinci Avcı   : Tamam söyleyelim. Benim adım ………

 

İkinci Avcı     : Benim ki de ……….

 

Birinci Avcı   : Hadi saklanalım.

 

İkinci Avcı     : Tamam patron.

 

2.bölüm

 

Dış Ses                  : Sabah olur. (Seyirciler arasından çocukların babalarından horoz sesi efekti gelir.)

 

Yavru Kurt              : Günaydın arkadaşlar.

 

(Hepsi birbirine karışık biçimde ‘günaydın’ der.)

 

Zıp Zıp Sincap        : Hadi derenin kenarına gidelim ve yüzümüzü yıkayalım.

 

Meraklı Kedi           : Su da içelim. Ben çok susadım.

 

(Hepsi birlikte derenin kenarına gelir.)

 

Pamuk Tavşan       : Bu gün hava ne güzel değil mi?

 

Minik Maymun        : Evet çok güzel.

 

Yavru Kurt              : (Ayağa kalkar.) Biz de bu güzel havada piknik yapalım. Ne dersiniz?

 

Süslü Ceylan                    : Nerede yapalım?

 

Yavru Kurt              : Daha önce görmediğimiz yerlere gidelim.

 

Hepsi                     : Nereye?

 

Yavru Kurt              : Ormanın derinliklerine gidelim.

 

Korkak Aslan                    : Ama o kadar uzaklara ailemiz olmadan gitmemeliyiz.

 

Yavru Kurt              : Ne o korkuyor musun?

 

(Diğer canlılar da Korkak Aslan ile dalga geçerler.)

 

Yavru Kurt              : Hadi arkadaşlar ne duruyoruz. Sepetlerimizi alalım ve gidelim.

 

(Hepsi kalkar ve sepetini alıp çıkar. Korkak Aslan düşünceli bir biçimde köşeye yürür.

Bu geçişte müzik kullanılır.)

 

Uykucu Ayı             : Off. Off. Amma uyumuşum her tarafım tutulmuş. Gideyim de yüzümü yıkayayım. (Derenin kenarına gelir.) Aaa. Burada kimseler yok. Arkadaşlarım nereye gitmiş olabilirler? (Sahne sağına bakar, sahne arkasına bakar, sonra sahne solunda Korkak Aslanı fark eder.) Diğer arkadaşlarım nerede?

 

Korkak Aslan                    : (Başı elleri arasında cevaplar.) Piknik yapmaya gittiler.

 

Uykucu Ayı             : Sen neden gitmedin?

 

Korkak Aslan                    : Ailemizden habersiz o kadar uzaklara gitmemeliyiz.

 

(Arkadan sesler gelir.)

 

Uykucu Ayı             : Bu sesler de ne? Tehlikeli olabilir. Gel şuraya saklanalım.

 

Korkak Aslan                    :  İnsan sesine benziyor. Gel saklanalım.

 

(Avcılar girmeden önce heyecanı arttıracak müzik kullanılır.)

 

Birinci Avcı             : Güzel. Tam istediğim gibi. Evlerinden uzaklaştılar. Onları rahatlıkla yakalayabiliriz.

 

İkinci Avcı               : Onları yakalayıp ne yapacağız patron?

 

Birinci Avcı             : Sirke satacağız.

 

İkinci Avcı               : Sirke satınca ne olacak patron?

 

Birinci Avcı             : (Kızar.) Ne olacak. Para kazanacağız.

 

İkinci Avcı               : Anladım patron.

 

Birinci Avcı             : Hadi onları takip edelim. Yoksa izlerini kaybedeceğiz.

 

İkinci Avcı               : Tamam patron.

 

Birinci Avcı             : (Giderken işaret eder.) Şşşşt.

 

İkinci Avcı               : Şşşşt.

 

Birinci Avcı             : Sen kime şşşt diyorsun.

 

İkinci Avcı               : Arkamdakine patron.

 

Birinci Avcı             : Arkanda kimse yok ki! Hadi daha fazla oyalanmadan canlıları takip etmeye başlayalım.

 

3.bölüm

 

  1. Tablo  : Önde canlılar keyifli adımlarla sahneyi baştan sona geçer. Arkalarından avcılar ellerinde dürbünleri takip ederek sahneyi baştan sona kat eder. En arkadan Uykucu Ayı ve Korkak Aslan seyirciye ‘şşşt’ yaparak sahneyi baştan sona kat eder.
  2. Tablo  : Birinci tablodaki sıralama ile önce canlılar sahneden geçer. Yüzlerindeki ifade yorgundur. Elleri ile bellerini tutarlar. Arkalarından aynı yorgun ifade ile avcılar, onların arkasından Korkak Aslan ve Uykucu Ayı takip eder.
  3. İyice yorgun gözükürler ve bu sefer dizlerini tutarak yürürler. Arkalarından takip edenler de aynı şeyi yapar.

 

(Tüm sahne boyunca müzik vardır. Üçüncü turdan sonra yorgun argın sahneye girerler.)

 

4.bölüm

 

Yavru Kurt              : Arkadaşlar sonunda piknik yapacağımız yere geldik.

 

Meraklı Kedi           : Arkadaki harika bir şelale değil mi? Hadi daha da yaklaşalım.

 

Pamuk Tavşan       : İyi ki buraya geldik.

 

Süslü Ceylan                    : Benim karnım acıktı.

 

Minik Maymun        : Benim de.

 

Yavru Kurt              : Hadi yanımızda getirdiklerimizi yiyelim.

 

(Otururlar ve yiyeceklerini birbirleri ile paylaşarak yerler. Müzik azaldığında konuşmaya başlarlar.)

 

Zıp Zıp Sincap        : Benim canım sıkılıyor. Top oynayalım mı?

 

Yavru Kurt              : Tamam oynayalım.

 

Minik Maymun        : Hadi top atmaca oynayalım.

 

(Hep birlikte top oynarlar. Müzik azaldığında konuşurlar.)

 

Pamuk Tavşan       : Ben çok yoruldum arkadaşlar.

 

Süslü Ceylan                    : Ben de çok yoruldum. Biraz uyuyalım mı?

 

Meraklı Kedi           : Evet iyi fikir. (Daha sonra yatar.)

 

Minik Maymun        : Ben de uyuyacağım. (Yavru Kurt dışında herkes uyur.)

 

Yavru Kurt              : Tamam. Madem herkes uyuyor ben de uyuyayım.

 

(Hepsi uyuyunca avcıların kafası görünür.)

 

Birinci Avcı             : Şşşt.

 

İkinci Avcı               : Şşşt.

 

Birinci Avcı             : Kime şşşt diyorsun.

 

İkinci Avcı               : Arkamdakine patron.

 

Birinci Avcı             : Arkanda kimse yok ki!

 

İkinci Avcı               : Hıı!... (Arkasına bakındıktan sonra) Peki şimdi ne yapacağız patron?

 

Birinci Avcı             : (Elinde şeffaf bir örtü vardır.) Bunu sessizce üstlerine koyacağız.

 

İkinci Avcı               : (Yüksek sesle konuşur.) Tamam patron.

 

Birinci Avcı             : Şşşt.

 

İkinci Avcı               : Şşşt.

 

Birinci Avcı             : Kime Şşşt diyorsun.

 

İkinci Avcı               : Arkamdakine.

 

Birinci Avcı             : Arkanda kimse yok ki! Hadi sessizce beni takip et.

 

İkinci Avcı               : Peki patron.

 

(Sessizce örtüyü yerleştirirler.)

 

İkinci Avcı               : Şimdi ne yapacağız patron.

 

Birinci Avcı             : Sen bu tarafta dur. Ben de burada duracağım. Onları bağırarak uyandıracağız. Sonra bu tuzağın içine takılıp kalacaklar.

 

(İkisi de aynı anda bağırırlar. Canlılar panikle uyanır.)

 

5.bölüm

 

Hepsi                     : İmdaaaat.

 

Zıp Zıp Sincap        : (Korkarak sorar.) Siz de kimsiniz?

 

Birinci Avcı             : Biz avcıyız.

 

Meraklı Kedi           : Bizi ne yapacaksınız?

 

Birinci Avcı             : Sizi sirke satacağız.

 

Hepsi                     : Sirke mi satacaksınız?

 

İkinci Avcı               : Evet, sizi sirke satıp çok para kazanacağız.

 

Pamuk Tavşan       : Ama bizi ailemiz merak eder.

 

Süslü Ceylan                    : Biz onları çok özleriz.

 

Minik Maymun        : Lütfen bizi bırakın.

 

Birinci Avcı             : Hayır sizi bırakmayacağız. Daha fazla da konuşmayın. (İkinci avcıya yönelir.) Ben çok yoruldum sen burada nöbet tut ben biraz dinleneceğim.

 

İkinci Avcı               : Peki patron.

 

(Birinci avcı uyumaya başlar.)

 

Yavru Kurt              : (Sessizce konuşur.) Arkadaşlar bu insan iyi birisine benziyor. Konuşalım belki bizi serbest bırakır.

 

Minik Maymun        : Evet hadi konuşalım.

 

Pamuk Tavşan       : Hay avcı. Buraya baksana.

 

İkinci Avcı               : Beni mi çağırdınız?

 

Pamuk Tavşan       : Evet seni çağırdık.

 

Yavru Kurt              : Sen iyi birisine benziyorsun. Bizi serbest bırakır mısın?

 

Zıp Zıp Sincap        : Bizi serbest bırakırsan ailemizin yanına dönebiliriz.

 

Süslü Ceylan                    : Yoksa ailemiz bizi çok merak eder.

 

Meraklı Kedi           : Ne olur bizi serbest bırak.

 

Pamuk Tavşan       : Yoksa ailemiz çok üzülecek.

 

İkinci Avcı               : Ben dediklerinizi yapamam. Patron bana çok kızar.

 

Yavru Kurt              : Ama dediklerimizi yapmazsan, onun gibi kötü kalpli biri olacaksın.

 

Pamuk Tavşan       : Evet kötü kalpli olacaksın.

 

Meraklı Kedi           : Herkes sana kötü kalpli diyecek.

 

İkinci Avcı               : Ben… Ben kötü kalpli biri değilim.

 

Minik Maymun        : Evet öylesin.

 

Zıp Zıp Sincap        : Hem de çok kötü kalplisin.

 

İkinci Avcı               : Değilim.

 

Hepsi                     : Öylesin.

 

İkinci Avcı               : Sizi daha fazla dinlemeyeceğim. Gidip bu köşede oturacağım ve söylediklerinizi duymamak için kulaklarımı tıkayacağım.

  

(Söylediğini yapar ve bir köşede oturur ve hemen uykuya dalar.)

 

Korkak Aslan                    : (Uykucu Ayı’ya yönelir.) İkisi de uyudu. Sessizce yaklaşalım ve arkadaşlarımızı kurtaralım.

 

Uykucu Ayı             : Onları nasıl kurtaracağız?

 

Korkak Aslan                    : Üstlerindeki örtüyü çıkaracağız. Ve arkadaşlarımıza yaptıkları gibi biz de onları tuzağa düşüreceğiz.

 

Uykucu Ayı             : Tamam. Hadi arkadaşlarımızı kurtaralım.

 

(Sessizce arkadaşlarına yaklaşırlar.)

 

Korkak Aslan                    : Arkadaşlar sessiz olun. Şimdi sizi kurtaracağız.

 

Zıp Zıp Sincap        : Siz bizi nasıl buldunuz?

 

Uykucu Ayı             : Yolun başından beri sizi takip ediyoruz.

 

Meraklı Kedi           : Hadi acele edin.

 

Korkak Aslan                    : Tamam. Önce şundan kurtulalım.

 

(Örtüyü kaldırırlar.)

 

Korkak Aslan                    : Şimdi de arkadaşlarımızın bağlı olduğu ipleri sökelim.

 

Uykucu Ayı             : Tamam ben de buradan sökmeye başladım.

 

(Hepsi serbest kalır.)

 

Korkak Aslan                    : Şimdi onları yaptıklarına pişman edelim.

 

Pamuk Tavşan       : Nasıl edeceğiz?

 

Korkak Aslan                    : Onlara yaklaşacağız ve onları korkutacağız.

 

Zıp Zıp Sincap        : Ama çok korkutmayalım, yazık.

 

(Hepsi Zıp Zıp Sincap’a bakar.)

 

Uykucu Ayı             : Üçe kadar sayıyorum arkadaşlar. Bir, iki, üç…

 

Hepsi                      : Paaaaa.

 

İkinci Avcı               : Anneciğim.

 

Birinci Avcı             : Ne oluyor!

 

Pamuk Tavşan       : Şimdi siz bizim tuzağımıza düştünüz.

 

Minik Maymun        : Evet şimdi biz sizi yakaladık.

 

Süslü Ceylan                    : Bakalım şimdi ne yapacaksınız?

 

Meraklı Kedi           : Arkadaşlar onları yiyelim mi?

 

Hepsi                     : Aaaaaa.

 

İkinci Avcı               : Anneciğim.

 

Birinci Avcı             : Bizi serbest bırakın. Biz size ne yaptık ki?

 

Süslü Ceylan                    : Sizi serbest bırakırız ama bir şartımız var.

 

Meraklı Kedi           : Bir daha ormana gelmek ve bizlere zarar vermek yok.

 

Birinci Avcı             : Tamam söz.

 

Minik Maymun        : Duyamadık.

 

Birinci Avcı             : Söz.

 

Pamuk Tavşan       : Ben de duyamadım.

 

Birinci Avcı             : Söööz.

 

Zıp Zıp Sincap        : Hadi doğru evinize.

 

(Birinci avcı ve ikinci avcı arkasına bakmadan kaçar.)

 

6.bölüm

 

Yavru Kurt              : Arkadaşlar bizi kurtardığınız için teşekkür ederiz.

 

Korkak Aslan                    : Önemli değil. Siz de olsanız aynı şeyi yapardınız.

 

Yavru Kurt              : Ormana gelmediğiniz için size korkak dedik ya. Bunun için özür dilerim.

 

Diğerleri                 : Biz de.

 

Uykucu Ayı             : Aslında ben uyuyup kalmasaydım onlarla savaşır, sizin yakalanmanıza izin vermezdim.

 

Birinci Avcılılar        : (Hep birlikte gülerler.)

 

Minik Maymun        : Arkadaşlar hava kararmak üzere.

 

Pamuk Tavşan       : Bir an önce eve gitmeliyiz.

 

Süslü Ceylan                    : Yoksa ailemiz bizi çok merak eder.

 

Meraklı Kedi           : Yolumuz uzun. Hadi acele edelim.

 

(Hep birlikte sahneden çıkarlar.)

 

 

7.bölüm

 

Dış Ses                  : Birlikte yola çıktılar. Ve zorlu bir yolculuk yaptılar. Önce fırtınaya yakalandılar.

 

Tablo  : Fırtına efekti ile birlikte yağmura karşı zorlu ve yavaş bir yürüyüş ile sahneyi geçerler.

 

Dış Ses                  : Hava karanlık oldu, önlerini görmekte güçlük çektiler.

 

Tablo : Gözleri kısık el yordamı ile yürüyerek oldukça yavaş bir yürüyüş ile sahneyi geçerler.

 

Dış Ses                  : Bazen kızgın hayvanlara denk geldiler, kaçmak zorunda kaldılar.

 

Tablo : Koşarak ve çığlık atarak sahneyi geçerler.

 

Dış Ses                  :Sonunda evlerine vardılar.

 

Yorgun argın sahneye girerler.

 

Dış ses                   : Ailelerini görür görmez…

 

Hepsi                      : Bir daha sizden habersiz uzaklara gitmeyeceğiz.

 

Dış ses                   : Dediler ve hikaye mutlu bitti.

 

(Dans müziği ile dans etmeye başlarlar. Müziğin sonuna doğru hepsi donar ve selam müziği ile birlikte aynı anda selamlarını verirler.)

 

Son

 

 

                                                           2006 – Mayıs

                                                               

 

 

Oyun hakkında notlar;

 

  • Yaşları 6-7 olan dokuz kişilik bir grupla birlikte doğaçlama oluşturulmuştur.

 

 

  • Hikaye oluşturma çalışmasına; uyanma sahneleri ve derenin kenarına gelip piknik yapmaya karar vermeleri ile başladık. Ardından pikniğe gitmelerini müzikli oyun haline getirdik. Canlılar pikniğe gittikten sonra avcıların içeri girmesi ve avcıların takibini de provaların ilk bölümünde çalıştık.

 

  • Bu yaş gurubu çocuklar sürekli tekrardan sıkıldığı için arkadaşları ile dalga geçmeleri (bölüm 2) finalde avcıların yakaladığı yerler ve avcıların uyuduktan sonra arkadaşları ile kurtarıldıkları bölümleri çalışmanın son aşamasına bıraktım. Böylece her hafta çalışmalara çalışılacak yeni bir şeyler kalmış oldu. Her hafta canlandırdıkları hayvanı ve söylediklerini değiştirdiler. Oyunun akışını bozmadığı sürece bu değiştirmelere hiç müdahale etmedim.

 

  • Özellikle liderlerin nereden geldikleri oynadıkları sahnede nereye varacaklarını bilmeleri ve buna göre hareket etmelerini için elimden geleni yaptım. Oyunun üç kümesi içinde de birer lider özellikli oyuncu yer aldı.(Pikniğe gidenler, avcılar, geriden takip eden canlılar.)

 

  • Oyunun son aşamasında müzikle ve aksesuarla uyumlu olabilmeleri için hikaye oluşturmayı sabitleyip daha teknik çalıştım. Birbirleri ile ardışık yürümeleri, sahneye dengeli dağılmaları, işitilecek şekilde konuşmaları üzerine yoğunlaştım.

 

 

  • Dış seste ben anlatıcı olarak; oyun açılışı, zaman ve yer değişimini aktardım. Bu yaş gurubu oyunlarda mutlaka çocuklar ile birlikte oynayarak (Anlatıcı, öğretmen vb. rollerde) unutma, takılma, sahne atlama gibi olası riskleri ortadan kaldırmış oldum. Bu öncelikle çalıştırıcı olarak beni rahatlattı. Bu rahatlık hem provalarda hem de oyun anında oluşabilecek gerilimleri ortadan kaldırdı. Çalıştırıcının rahatlığı çocuklara, çocukların rahatlığı sahnede samimiyete dönütü.

 

 

  • İkinci avcıyı oyunu sahneleyen öğretmenin veya çocukların sevdiği bir yetişkinin oynamasını tavsiye ederim.

 

 

  • Tuzak olarak sarı renkli bir tül kullandık. Çocuklar tülün altından rahatlıkla göründüler. Sadece zaman zaman tülün altında kalamadıkları oldu. Onları alıştırmak için tül ile bu sahneyi daha erken çalıştırmak mantıklı olabilir.

 

 

 

Son söz;

 

  • Bizim için süreç önemliydi. Sahnede eğlendirmek için değil, eğlenmek için vardık. Öyle de oldu. Eğlenen halimiz seyirci ile de sıcak bir ilişki kurmamızı sağladı.

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder