İBB Oyun İstanbul ile birlikte Hatay’da 20 Şubat-01 Ağustos arası 207 esnek oyun alanı uygulaması gerçekleştirdik. İlk iki ay olabildiğince çok çocuğa ulaşmaya çalıştık. Her gittiğimiz yerde çocuklara bir daha geleceğimiz sözünü de verdik. Ve ikinci aydan sonra sahadaki deneyimimiz ile aynı odak gruplar ile birden fazla buluşmayla daha verimli olabileceğimizi gördük. Böylece Harika Oyun Programı – Taktik Oyun (HOP-TO) isimli 3+2 adımlı müdahale programını geliştirdik.
Bu deneyimin aynı zamanda Oyun İstanbul oyun kurucuları
tarafından da uygulayabilir hale gelmesini hedefledik. İ.B.B. HOP-TO oyun kılavuzu
hazırladık. Bu yıl sonuna kadar yayınlanacağını ümit ediyoruz. Ayrıca Oyun
Hareketi Derneği olarak da bu çalışma deneyiminin genişletilmiş versiyonunu
açık kaynak olarak yayınlayacağız.
Hatay’da geliştirdiğimiz deneyimimizi sırası ile Tarlabaşı
Çukur Mahallesinde, Gaziosmanpaşa Karadeniz mahallesinde sokak aralarında HOP
1-2-3 adımlarını uyguladık. Ardından Florya ve Şile Engelli kampında HOP 1-2-3
ve 4. adımlarını çalıştık. HOP 5 adımı ise bizden bağımsız bu sahalarda esnek
oyunun devamlılığı için takip/eğitim sürecini de başlattık. Artık İBB Yeşil
Alanlar Daire Başkanlığı Oyun ve Rekreasyon Şefliği, Oyun İstanbul birimi
malzeme tedarik-aracı hazırlama-sahada uygulama ve sürdürülebilirlik adımlarını
öğrettik. Umarız bu oyun hareketi İstanbul’un dört bir yanında gelişerek sürer.
İstanbul çalışmamızın bir hedefi de; Hatay’da kriz
koşullarında bulunan çocuklar ile verimli sonuç aldığımız çalışmanın İstanbul
uygulamalarında da işe yarayıp yaramayacağını gözlemlemek idi.
Hatay’da oyun ortamı /evde okulda sokakta) bozulmuş
çocuklar ile oyun topluluğu oluşturmayı başarabildiğimizi gördük. (207 uygulama)
İstanbul’da Dezavantajlı mahallelerde ve engelli bireyler
ile yaptığımız 12 ayrı uygulama da bize gösterdi ki Hatay pratiğimiz ile
neredeyse aynı şekilde uygulamalara başlayabildik. Oyun sahasındaki oyun
serüvenleri neredeyse aynı biçimde gelişti ve bitiminde çocukların geri
bildirimleri-oyunu sürdürme istekleri aynı biçimde oldu.
Yapılan obje-eser-oyuncu tipi üçgeninde de önemli farklar olmadığını gördük.
ESNEK OYUNUN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ ÜZERİNE;
-Her yaş çocuk etkili biçimde yararlanır.
-Farklı dezavantajlı gruplar tarafından oynanır.
-Objeleri tasarımsal olarak oyuna uygun koyduğumuzda oyun
sahasında büyük oranda çocuklar kendi oyuncağını (Genel olarak 5+) yapıyor.
-5 yaş altı çocuklar ise deneyimleme odaklı oynuyor ve
eğleniyor.
-Sokak arası, kapalı alan, çadır içi, okul koridoru, okul
bahçesi, park içleri vb. rekreasyon alanlarında kullanılabiliyor. Oyun adasını
oluşturmak ise oyun kurucunun hakimiyetini kolaylaştırıyor.
-Oyun alanının terapötik etkisi var. Bu yönde farklı
disiplinler ile ayrıntılı çalışma yapmayı iş planımıza aldık.
-Çocuklar ile yetkin iletişim becerisine sahip formasyon
becerisi olan her yetişkin birey bir ön eğitim ile 2-3 tur HOP uygulaması
deneyimledikten sonra sahada oyun kurucu olabilir.
HEDEFLERİMİZ:
-Hatay’da ve deprem bölgesinde öncelikle STK, okul vb. iş
birliği yapabileceğimiz kurum ya da kuruluşlar ile işbirliğine devam edeceğiz.
-Deneyimimizi yazılı hale getirip olası diğer afet
müdahalelerinde faydalanılabilir hale getireceğiz.
-Farklı odak gruplarla esnek oyun alanı çalışmalarımızı
sınamaya-geliştirmeye devam edeceğiz.
-Esnek oyunun terapötik etkisi konusunda alan uzmanları
işbirliği ile çalışmalar yürüteceğiz.
-Yerel yönetimler ile esnek oyun çalışmalarının hizmet
yelpazelerine eklenmesi konusunda ön ayak olmak-işbirliği yapmak için gerekli
çalışmaları yürüteceğiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder