Hatay'dan döneli bir hafta oldu. Masal oyuncaklarını, arkadaşlarını özlemiş. Duygu ve ben ise bu normlarda yaşama alışamadık. Buradaki insanların günlük kaygılarına yabancılaşmış durumdayız.
Hatay'da ilk iki aya kadar olan sürece dair anı-deneyim karışımı yazılı belleği ilk beş yazıda oluşturmuştum. Bu yazı son dönemde beş adıma ulaşan HOP (Hayalgücü Oyun Parkı) uygulamalarının adımlarını anlatmaktadır.
Harbiye'de bir sokak arasında bir çıkmaz sokakta bir oyun topluluğu oluşturduk. Dört beş çocuk sokakta oynuyordu. Sokakta kaç çocuk olduğunu sorduk. Yaklaşık yirmi çocuk olduğunu öğrendik. Birlikte oyun oynayalım mı diye sorduk? Yanıt her yerde olduğu gibi evet oldu. Çok kısa sürede arkadaşlarını topladılar. Gerçekten yirmiye yakın çocuk ile buluştuk. HOP 1 uygulamasını gerçekleştirdik. Ertesi gün aynı yerde ve aynı saatte HOP 2 uygulamasını yaptık. Artık bizi ağırlayan yetişkin bireyler ile de daha samimi bir ilişkinin de kapısı açılmış oldu. HOP 3 uygulaması için de aynı hafta bir daha gittiğimizde resim konusunda oldukça yetenekli olan 10 yaşındaki bir çocuğa resim malzemelerini yanımızda götürdük. Aynı yerde Leyla isimli özel bir çocuğumuzun da sadece ses çıkartan oyuncaklar ile uyuduğu ve depremde kendisi için çok özel oyuncağının yok olması ile uyku geçişinde çok sıkıntılar yaşadığını öğrendik. Sevgili Jale'nin Denizli'den desteği ile minik bir klavye Leyla'nın hayatına değdi.
HOP uygulamasını üç adımda gerçekleştirdik. Sokağın yetişkinleri akşamüstleri aralarında voleybol oynamak istediklerini belirtti. Bu sayede sokakta spesifik olarak resim malzemesi-voleybol topu-klavye ile belirli ihtiyaçlara da karşılık verebilmiştik. En önemlisi de yaklaşık 20 çocuk ve çalışmalara katılan 5-8 arası ebeveyn oyuncak olmayan materyaller ile oyuncak üretme deneyimi elde etmiş oldu. Eğer sokakta bu uygulamayı rutin sürdürebilecek bir yetişkin, sosyal çalışan partner bulabilseydik bu sokağa HOP dolabı bırakabilirdik. Böylece HOP 4 ve 5. adımları gerçekleştirip bizden sonra belirli rutinlerde kurduğumuz oyun topluluğunun devamını sağlayabilirdik. İşte beş adımlı HOP bu sürdürülebilirlik hedefi ile oluştu.
HOP adımları?
HOP 1: Oyun adası oluşturulur. Çocuklar ile birlikte HOP 1
malzemeleri alana taşınır. (Hop 1 malzemeleri ek tabloda belirtilmiştir.) Amaç
oyun topluluğunun oluşması, oyuncak olmayan objeler ile çocukların oyun
kurabilme deneyimini edinmeleridir. Oyun Kurucu çocuklara ne yapacağını
söylemez. Yönlendirici Oyuncu tutumu ile kendisi objeler ile tasarımını yapmaya
başlar. Çocuklara özgürce çalışabilecekleri söylenir. Oyun kurucu aşağıdaki
cümlelerle oyunu başlatır:
-Çocuklar buradaki malzemeler ile hayal ettiğiniz her şeyi
yapabilirsiniz. Bantları özgürce kullanabilirsiniz. Bir şeye dikkat
etmelisiniz. Bir: Oyununuzu kurarken ya da oyuncağınızı yaparken kendinize ve
arkadaşlarınıza zarar vermemelisiniz. Haydi oyun başlasın!
Yapılanlar HOP aracına konulur. Çocuklara bu yapılanların
HOP anı müzesine konulacağı söylenir. Bir sonraki buluşmamızda artık kendi
oyuncaklarını yapabilecekleri bilgisi verilir.
HOP 2: Oyun adası aynı biçimde kurulur. Alana malzemeler
çocuklar ile birlikte taşınır. Amaç HOP 1 de oyun deneyimi edinen çocukların
kendi oyun-oyuncak materyallerini üretmesidir. Bu aşamada her çocuğa aynı
materyallerden verilir. (Ek tabloda belirtilmiştir) Bu materyallerden birisi
gövde işlevi görecek sünger makarna ya da tekstil bobinidir. Diğer materyaller
ise daha küçük objelerdir. Bu materyaller ile çocuklar kendi oyuncaklarını
üretir. Çocuklar yaptıklarını yanlarında götürebilir.
HOP 3: Bu aşamada çocuklar dal parçaları vb. doğal objeler
ile oyuncak yapar. Amaç doğadaki fırsatlar ile de oyuncak yapabilme deneyimi
edinmektir. Bu adımda birleştirici olarak sıcak silikon, elektrik bandı
kullanılır. (Dallar ile birlikte kullanılacak yardımcı malzeme listesi ek
tabloda verilmiştir) Bu adımda çocukların oyuncak olmayan objeler ile
oyun-oyuncak üretme deneyiminin iyice oturması beklenir. Oyun adası bu aşamada
da kurulur.
İlk üç HOP deneyimi ile oyun kurucular ve çocuklar ile
birlikte yerel gönüllülerle sürecin sürdürülebilirliğine karar verirler. Eğer
beş adımlı süreç tamamlanacaksa ekteki broşür dördüncü ve beşinci adım için
katılımcılara dağıtılır.
HOP 4: Bu aşamada çocuklar kendi etraflarından oyuncak
olmayan materyalleri oyun alanına getirirler. Ivır-zıvır kutusu oluşturulur,
boyanır. Yaşça küçük olan ve istekli olan çocuklar ahşap oyun seti ile oynar.
HOP 1-2-3. adımda yer alan malzemeler ıvır-zıvır kutusunda kasa ve sepetlere
konulur. Ayrıca bu aşamada yerel oyun kuruculara bant ve makas bırakılır.
HOP 5 için yerel oyun kurucular motive edilir. Oyun kurma
ilkeleri ile ilgili sözlü ve yazılı bilgilendirilir.
Oyun topluluğunun rutin buluşma günleri birlikte belirlenir.
Sıradaki ilk oyun buluşması için davet yardımı yapılır.
(Hazır şablon bir post)
HOP 5: İlk rutin buluşma gününde yerel oyun kurucu oyunu
başlatır, topluluğu oluşturur. Yapılan oyuncaklar haftanın geçici oyun
müzesinde sergilenir ve fotoğraflanır. (HOP 1 kurgusu)
Yerel Oyun Kurucu gönüllü oyun kurucular ağına dahil edilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder