29 Haziran 2023 Perşembe

Hatay 3 - Çocukların Etkinliklerde Dekor Olarak Kullanılması!

25 Haziran – Antakya İBB koordinasyon

İBB koordinasyonda sıcak bir günün ardından serin bir akşam. Mustafa’nın çadırına gittim biraz önce. Üç gündür çok sıcak ve şimdiden Mustafa’nın eşi içinde bulunduğu koşullara dayanamayacak hale gelmiş. Kiracılar ve kirada oldukları ev hafif hasar almış. Konteynıra çıkmak istiyorlar ama kiracı oldukları ve evde hafif hasar olduğu için konteynır alamıyorlar. Kadının acil fıtık ameliyatı olması gerekiyor. Elif üç gece önce çığlıklarla deprem oluyor diye uyanmış. Bütün çadırkent ayağa kalkmış. Mustafa artık espri yapmıyor bana. Suratı hep asık.

Mart ayı boyunca aralıksız her gün sahada HOP 1 ve HOP 2 yaptık.

HOP 1 de ne yapıyoruz?

Aracımızı çocuklarla oynayacağımız alana yanaştırıyoruz. Çocuklara birlikte oyun oynamaya geldiğimizi söylüyoruz. Çocuklarla birlikte yere brandamızı seriyoruz. Aslında oyunsu bir süreç yaklaşık 40 metrekarelik bir brandanın yere serilmesi ile başlıyor. Malzemeler birlikte taşınıyor. Kolibantı ile bantlanarak kulelere, robotlara, evlere dönüşecek ıvır zıvırlar alana yayılıyor.

Ve çocuklara sesleniyoruz: “Haydi oyun başlasın”

Oyun ateşini oyun kurucunun kendi kendine oynaması ile yakıyoruz. Biz buna oyun ateşinin çıra ile yakılması diyoruz. Oyun sağlayıcılar asla çocuklara hadi gel şunu yapalım, şunu yapma vb. demiyor. Sahada tercih edilmiş bir görünmezlik ile çocukları gözlemliyor, bir yardım isteyen olursa yardım ediyor ve çocukların güvenliği ile ilgili bir risk görürse önlem alıyor. Çıra yanınca oyun ateşi hızla oyun adasına yayılıyor. Sonra bantlama sesleri…

HOP 1 uygulamamızda çocuklar yaptıklarını bize geri veriyor. Mart ayının ilk günlerinde çocukların yaptıklarının bizde kalma meselesini ikna edici biçimde anlatmakta zorlandık. Malzemelerimizi yeniden kullanacağız, bu malzemeler etrafta bulabileceğiniz ıvır zıvırlar, siz de yapabilirsiniz desek de her çocukta işe yaramıyordu. Yoğun bir şekilde sahada oyuncak dağıtıldığı bir dönemde çocukların sürece odaklanması ve almak kadar vermeyi, birlikte yapmayı deneyimlemesi değerliydi. Ama bunu uygun bir oyunsu sürece çevirmemiz, çocukları üzmeden yapmamız gerekiyordu. Bu detay ile ilgili çözümü tesadüfen sahada ürettik.

Bir gün çocuklara şöyle dedim: “Çocuklar bu yaptıklarınızı anı müzesine koyuyoruz. Bitiren müzemiz için fotoğraf çektirmeye getirebilir mi?”

Sonunda başlangıcımız gibi  bir çocuk ölçeğinde oyunun bitişini de oyunsu bir sürece çevirmeyi başardık. İstisnai birkaç yer dışında doksana yakın yerde (20 Haziran 2023 itibariyle) ilk uygulamalarda oyun topluluğu oluşturmaya, kendi hayal güçlerini ve objeleri özgürce kullanacakları tutumu geliştirmeye odaklandık. Al-ver ilişkisinden çok birlikte olma ilişkisine odaklandık. Mart ayının sonuna doğru saha bize HOP 1 adımında ne yapmamız gerektiğini iyice öğretmişti.

Gamze Hatay BB kültür bölümünde çalışıyor. 19 Haziran günü Hatay BB Kültür Daire başkanı ile yaptığımız toplantıda tanıştık. Tuğba ile birlikte bizimle yola devam edecek iki oyun sağlayıcı arkadaşımızdan biri. Daha önce hastanelerde Elsa kostümü giyerek çocuklara gülücük dağıtan yüreği tüm dünyanın iyiliklerini sığdıracak kadar büyük biri. Depremin olduğu akşam nişanı varmış. Maalesef depremde nişanlısı ve nişanlısının tüm ailesi vefat etmiş. Hikayesini ikinci gün anlattı. Gamze ile çalıştığımız ilk gün araç kasislerden geçerken travması tetiklendi. O zaman anladım ki daha yolun çok çok başındayız. Gamze bize sürekli bize teşekkür etti. Sürekli. Tanıştığımız ikinci günden itibaren iyi ki sizin gibi insanlara denk geldim diyor. Çocuklar bana çok iyi geldi, aylar sonra gece biraz daha rahatlamış uyudum dedi. Gamze harika bir oyun kurucu. Burada her şey karşılıklı. Birinin birine yardımı yok. Bir süre sonra biz buranın insanı olduk. Birlikte yola devam ediyoruz. Birlikte omuz omuza yürüyoruz.

Ve Hop 2 sürecimize dahil oluyor.

Deprem bölgesinde etkinliği kabaca bir kere yapılan iş olarak tanımlayabiliriz. Tiyatro oyunu, kil atölyesi, masal anlatmak vb. gibi. Tüm bu departmanlarda yapılan işlerin çocuklar için faydası tartışılmaz. Fakat etkinlik ile sürece yayılmış faaliyet arasında temel bir fark var. Sürece yayılmış faaliyette ilişki ve derinlik var. HOP 2 işte bu ilişkinin pekişmeye başladığı adım oluyor. Oyun topluluğu kurulunca aynı yerlere Mart ayında iki-üç hafta içinde dönmeye başladık. -Şimdi vardığımız noktada bir haftada aynı yerde beş uygulama yapıyoruz- İkinci gidişimizde oyun adasında oyun sağlayıcıların oyunun çırasını yakması da gerekmiyor. Çocuklar artık ne yapacaklarını biliyorlar. HOP ikinin birinci uygulamadan en büyük farkı oyun nesnelerinin biraz daha manipüle edilmesi. Bir gövde olacak materyal ve o gövdeye yapışabilecek küçük üç-dört farklı materyal ile çocuklara eşit malzeme veriyoruz. Ve aynı materyallerden bambaşka işler çıkıyor: Uzay gemisi, ağaç kukla, Rıfkı…

26 Haziran Pazartesi günü Hatay’a Sn. İmamoğlu ziyarette bulundu. Hem depremzedeler ile buluşmak hem de Hatay’da çalışan personeli ile bayramlaşmak için. Programında Defne’de bir çadırkent ziyareti de bulunuyordu. Bizim de bir ay önce HOP 1 yaptığımız bu alanda bizden de program dahilinde çocuklar ile buluşmamız istendi. Hedeflenen bizim etkinliğimiz esnasında başkan beyin de çocuklarla konuşması ve devamında hediye vermesi idi. Fakat İstanbul Vakfından bir yöneticinin çocuklara hediye dağıtmak için Sn. İmamoğlu gelmeden önce çocukları sıraya dizip güneş altında onbeş dakika bekletmesi ile gerçekle bir daha yüzleştim. Çocuklar bu etkinlikte dekor olarak kullanıldı.

Cümleyi şöyle mi yazsam: Dört aydır yoğun stres yaşayan, rutinleri bozulan, ölümle dans etmiş, bir kısmının çok yakını ölmüş, gök gürlediğinde ağlayarak yakınındakine sarılan, rüyalarından deprem oluyor diye çığlık atarak uyanan çocuklar dekor olarak kullanıldı.