Günümüz bireyinin büyürken içinde bulunduğu teknoloji, ebeveyn tutumları, sosyokültürel pek çok öge bizim büyüdüğümüz koşullardan çok daha farklı. Bu farklar da öğrencimiz ile öğrenme yolculuğunda bizim sürekli yeni enstrümanları öğrenmemize-kullanmamıza neden oluyor.
Eğitim süreçlerini oyunla desteklemeyi öğretmenlerle paylaştığımız Eğitmen Wol.1 eğitici eğitimlerinden birinde, değerli bir öğretmen katılımcımız şöyle bir yorumda bulunmuştu: “Ben öğrencilerimle şiir çalışıyorum. Zamanında hokka ve mürekkeple parşömene şiir yazılıyordu, sonraki teknolojilerde daktilo ile yazılırken, ben bilgisayar kullanmaya başladım. Öğrencilerim ise telefonları ile on parmak yazıyor. Bazı öğretmen arkadaşlarım daktilodan başka teknoloji ile şiir yazılması fikrine hala direniyor. Ben ise şu an öğrencilerimin teknolojisi ile çatışmıyorum, teknolojilerine direnmek yerine bu teknolojilerini kullanıp şiir yazmaları ile ilgileniyorum.” Bence bu paylaşım öğrencilerle öğretmenlerin öğrenme yolculuğunda yan yana yürüyebilme becerisi adına çok önemli bir tespit.
Bu yazıda E-ğitmen Vol.1 eğitimimizin üçüncü bölümünde yer alan rol odası içinde paylaştığımız uygulamaları zenginleştirecek rol bavulu uygulamasından bahsedeceğim.
Rol bavulu uygulamalarını tasarlarken Muppet Show’dan
yola çıktım. Önce pek çok orta yaş okuyucunun gülümseyerek çocukluk anılarına
gidecekleri bu şovu hatırlayalım.
Muppet Show, Jim Henson ve ekibinin televizyonculuk
tarihine armağan ettiği harika bir iştir. Programı izleyen herkesin
hafızalarında bana bana… bana bana… şarkı ve komik klibi eminim
aklındadır. Belki de balkondaki yaşlıların (benim en sevdiğim tipler) şu harika
diyaloglarını da hatırlıyor olabilirsiniz.
1'inci
ihtiyar: biliyor musun bu show çok daha mükemmel hale getirilebilir.
2'inci
ihtiyar: nasıl?
1'inci
ihtiyar: tamamen yayından kaldırarak.
(ihtiyarların
ikisi birden katıla katıla gülerler)
Hepitopu
120 bölümlük bu Muppet evrenini oluşturan belli başlı diğer tipleri de hatırlayalım:
Tavukları kolların altına alıp onları sıkıştırarak şarkı söyleten Gonzo, eleştirmenlere taş çıkaracak derecede akla gelmedik konuları bulup eleştirebilen Statler ve Waldorf, Pigy'nin olağan üstü kıskançlığının getirdiği inanılmaz güç, programı düzene sokmaya çalışıp hiç bir şey yapamayan ve hatta olayların daha da karışmasına seyirci kalan kurbağa Kermit ve diğer bütün tipler bu unutulmaz Muppet evreninin birer yıldızı.
Ben de Muppet’ten etkilenerek her birinin kendi işlevi
olabilecek ve sınıfımda dramatik etkiyi yaratmak için çeşitli karakterleri rol
bavuluma koydum. Bakalım bavulumda neler var?
Öğretmenin kendisinin role girmesi:
Kurabiyeci Dede karakterim sokağında yaşayan hayvanları besleyen, kurabiye
yapmayı seven ve Kızılay’dan emekli, spor yapan yaşlı bir amcadır. Bu role
girerken kasket kullanıyorum ve eski bir gözlük takıyorum. Tatlı sert konuşuyorum.
Öğretmenin kukla kullanması:
Bademcik sevimli bir yavru köpek, el kuklası. Meraklı. Sürekli soru soruyor ve
keşfetmeyi çok seviyor. Denemekten asla vazgeçmiyor, tatlı bir inatçılığı var.
Öğretmenin objelerden karakter yaratması:
Termos Baba ve Kupa Kızı karakterleri bir termos ve kupaya pinpon toplarından
yapılmış gözlerle birer obje-karaktere dönüşüyor. Termos Baba kupa kızına
öğretmekten hoşlanıyor. Kupa kızı ise kim eline alırsa onun hayal ettiği her
şeye dönüşebilen özel bir dönüşüm gücüne sahip.
Öğretmenin öğrencileri role sokması:
Kurabiyeci Dede’nin ciğer aldığı kasap Ahmet, kupa kızının birlikte yolculuğa
çıktığı fil sürüsü. Her çocuk anında role girme becerisine sahip ve öğretmen bu
rollere yöneldiğinde role girmeyen öğrenci şimdiye kadar olmadı.
Öğretmenin oyun hamurları, çizgisel
karakterlerle hünerlerini sergilemesi: Oyun hamurlarına göz,
şapka vb. eklentiler ile oluşturulan karakterler (Hücreler, zaman tünelinde
yolculuk yapan süper kahramanlar vb.) öğretmenin rahatlıkla kullanabileceği
diğer dramatik etki enstrümanları olarak bavulumuzda yerini alıyor. Ben ayrıca
birebir görüşmelerde karşıdaki öğrencimin kağıda çizip konuşturduğu karaktere
ben de kağıdıma bir karakter çizip konuşturarak öğrencimin kurduğu oyuna dahil
oluyorum.
Öğretmenin teknolojiyi kullanarak prodüksiyon
fırsatlarından yararlanması: Bavulda olmayan ama yine öğretmenin
dramatik etkiyi arttırabileceği bir enstrüman olarak teknolojik bazı fırsatları
cebimize alabiliriz. Eğitmen vol.1 eğitimi rol odası bölümünde verdiğimiz haber
bülteni buna ilk örneğimiz. Öğrenciler ekranlarını kapatıyor ve öğretmen haber
bültenini sunmaya başlıyor. Hangi öğrencisinin ismini söylerse o ekranını
açıyor ve haber bültenine dahil oluyor.
Öğretmen: Evet şimdi Nedim’in vücudundan haber bültenine bağlanıyoruz. Şu anda söz Nedimin gözlerinde. (Mehmet) bize gözden bildiriyor. Evet Mehmet Nedim’in gözleri neler gördü. Bize gördüklerinden bahseder misin?
Muppet evreninden yola çıkıp bir bavul
dolusu karakter bize neler katar?
*Ders içinde misafirimiz olabilirler
*Değerler üzerine rol model olabilirler
*Öğretmen – öğrenci, öğrenci – öğrenci arasında
verimli köprüler kurabilirler
*Proje çalışmalarımızın, disiplinler arası
çalışmalarımızın, eğitimde sanat uygulamalarımızın, sosyal projelerimizin
maskotları, motivasyon unsurları olabilirler.
*Sınıf kültürünü zenginleştirmek, öğrenci evlerine misafir olmak, zor konuları konuşmak için güvenli alan yaratmak konusunda bizim en büyük yardımcısı olabilirler.
Bu yazı sizi “bir fikre gebe bıraktı” ise, yola bir
bavulu süsleyip dönüştürerek başlayabilirsiniz. Ve bir Muppet evreni yaratmak
gibi bir çerçeve ile yola devam ederek marifetiniz, denemeleriniz ve bavulunuzu
kullanmaya başladıkça zamanla öğrencilerin de zenginleştirmesi ile artık
dramatik etkiyi arttırmak için büyülü bir enstrümana sahipsiniz demektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder